نقشه راه در کسب و کار آنلاین

تدوین طرح (نقشه راه) در کسب و کار آنلاین

مرحله اول ( مدل در آمدی )

در این مرحله می خواهیم کسب و کار خود را طرح ریزی کنیم . یعنی در پایان این فاز اهداف، راه رسیدن به آن برنامه ها و تجهیزات مورد نیاز را می دانیم . و در نهایت همه اطلاعاتی را که به دست آوردیم در سندی به نام طرح کسب و کار اینترنتی مکتوب می کنیم .می دانیم که این فاز شامل ۴ مرحله است .

مدل درآمدی چیست؟
تعریف فرهنگ لغت کسب و کار از مدل درآمدی به این شرح است : ” توصیفی از نحوه کسب درآمد سود و بازگشت سرمایه است . مدل درآمدی سود بلند مدت یک کسب و کار را نشان می دهد” . به عبارت ساده مدل درآمدی می گوید که ما چه ارزشی را به مشتری ارائه می کنیم و چطور پول درمی آوریم . یک لحظه به خرید هایی که انجام می دهید فکر کنید . چرا خرید می کنید؟ قطعا به خاطر منافعی که محصولات برای شما دارند .
ارزشی که به شما پیشنهاد شده است به قیمت آن می ارزد . پس شما سود می کنید . برای همین هم آن ها را می خرید . حالا باید همین کار را برایمشتریان خود انجام دهیم . یک قلم و کاغذ بر دارید و به ۴ سئوال ذیل پاسخ دهید :
۱) چه ارزشی به مشتریان خود پیشنهاد می کنیم؟ ارزش از دو طریق حاصل می شود : ۱- کاهش مشکلات مشتری ۲- افزایش منافع
مشتری.بنابراین باید خیلی شفاف و ساده بتوانید بگوییم که راه حل ما کدام مشکل مشتری را کاهش یا کدام منافع را افزایش می دهد .
۲) تفاوت و برتری ما در جل مشکلات نسبت به سایر روش های موجود چیست؟ قطعا راه حل هایی وجود دارد که مشتری درحال حاضر
برای رفع مشکل خود از انها بهره می گیرد . بنابراین باید راه حال ما مزیت هایی نسبت به رقبا داشته باشد تا مشتری قانع شود خرید از ما به نفع او
است .
۳) راه حل ما به چه شکل هایی قابل عرضه است؟ ارزش و راه حل را نمی توان به دست مشتری رساند مگر در قالب محصول ! در پاسخ این
سئوال به محصولاتی (کالا و خدمات ) که ما می توانیم ارائه کنیم می اندیشیم . نیازی نیست در این مرحله به ویژگی ها محصول فکر کنیم . بلکه باید
به اشکالی که می توانیم ارزش خود را به مشتری ارائه کنیم بیاندیشیم . پاسخ این سوال فهرستی از محصولات ( کالا و خدمات ) ما خواهد بود .
۴) مشتریان برای کدام یک از محصولات ما حاضر به پرداخت هزینه هستند؟ نکته مهم در مدل درآمدی ساختن سبدی از محصولات مورد نیاز مشتری است . محصولاتی که باعث حداکثر شدن تعامل با مشتری و سودآوری را برای کسب و کار می شوند . در پاسخ این سئوال محصولات پولی و رایگان را از هم جدا می کنیم . فرض کنید محصولات ما شامل مشاوره و قرض است . مشاوره رایگان و قرض را به ازای دریافت هزینه به مشتری ارائه می کنیم . پاسخ به سئوالات کار ساده ای نیست . مهم این است که با توجه به دانش و تجربه خود به آنها پاسخ دهید تا تصویری از کسب و کار اینترنتی تان در ذهن روشن شود.

مرحله دومم (محصول )

محصول چیست؟
محصول یعنی هر آنچه که به مشتری تحویل می دهیم . بنابراین محصول محدود به کالا نیست بلکه خدمات اطلاعات،فرآیند و امثال آن را نیز
شامل میشود .. در مرحله قبل ما فهرستی ازمحصولات احتمالی خود را به دست آوردیم.اکنون می خواهیم محصولاتمان را به شکلی که برای
مشتری قابل درک باشد ایجاد کنیم .
به دنبال چه هستیم؟
این مرحله بسیار مهم است . چرا که عملا ما میتوانیم با ارائه محصول نمونه بازخورد و نظرات مشتریان را مشاهده کنیم . ما می خواهیم در این
مرحله این محصول نمونه قابل ارائه به مشتری را طراحی کنیم . قطعا ساختن یک نمونه قابل ارائه کاری زمان بر و هزینه بر است . راه حل چیست؟
ماکت محصول را بسازیم؟
برای محصول نمونه باید به چند پرسش پاسخ دهیم : ۱- این محصول قرار است کدام مشال را حل کند؟ یا چه منافعی ایجاد کند؟ ۲- محصول
برای این که بتواند مشکل را حل کند باید چه عملکردی داشته باشد؟ ۳- محصول باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ و……

مرحله سوم (وب سایت)

می دانیم نتیجه کارآفرینی اینترنتی یک کسب و کار اینترنی است که معمولا در قالب یک وبسایت نمود پیدا می کند . بنابراین هدف این
مرحله تصمیم گیری درباره وب سایت است .
۱ – بخش های اصلی سایت
با توجه به محصول و مدل درآمدی که در مراحل قبل تعیین کرده ایم وظایف مشخصی را از سایت انتظار داریم . مثلا بخشی را برای معرفی
محصولات خود نیاز داریم . بخشی را برای معرفی خودمان . بخشی را برای تماس با ما . بخشی را برای سفارش محصول . بخشی را برای پرداخت . و .…
۲ – راهبری سایت
راهبری عبارت است از هر لینکی در صفحه سایت که با کلیک کردن روی آن کاربر را به صفحه دیگری منتقال می کند . پس در این مرحله می
خواهیم مشخص کنیم که بخش ها چگونه به هم راه دارند؟ کاربر در هر صفحه چه لینک های را می بیند؟ سایت شامل چه منو هایی است و.. پس
اگر راهبری درست انجام نشود بازدید کنند ها به سرعت سایت تان را ترک می کنند .
۳ – دامنه سایت
نام کسب و کار اینترنتی ما (Domain) است . دامنه یا دومین همان نامی است که وب سایت در اینترنت با آن شناخته می شود و کاربران
اینترنت با استفاده از این نام می توانند به صفحات وب دسترسی پیدا کنند
۴ – سامان دهی و طرراحی سایت
سامان دهی یعنی چیدمان محتوا در صفحات سایت چگونه است . صفحه آرایی سایت خیلی مهم است . چرا که تحقیقات نشان داده است مردم
صفحات وب را کامل نمی خوانند بلکه آن را بر اساس نوع چیدمان مرور می کنند.
۵ – طراحی
شامل انتخاب رنگ قلم و عکس ها است که تم سایت را مشخص می کنند و به آن حس و روح داده آن را منحصر به فرد می سازد. سایت را بر
اساس سلیقه مخاطب (بازار هدف) طراحی می کنند.

مرحله چهارم (طرح کسب و کار)

در این مرحله تمام یافته های خود درمورد کسب اینترنتی مان را در سندی مکتوب می کنیم . این سند به عنوان یکی از دستاوردهایی است که نشان می دهد یک کسب و کار اینترنتی نوپا از مرحله ایجاد گذشته و در آستانه مرحله معرفی قرار داد .
طرح کسب و کار چیست؟ – یک مدرک کاغذی یا فایل الکترونیکی است . – ابزاری برای شناخت و مدیریت است .
طرح کسب و کار اینترنتی چیست؟ طرح برای کسب و کارهای اینترنتی مانند طرح برای هر نوع کسب و کاری کاسبی است . به زبان ساده : طرح گزارشی مکتوب از نتیجه تحقیقات درباره کسب و کار اینترنتی است.
مزایای داشتن کسب و کار اینترنتی چیست؟ راه اندازی و اداره یک کسب اینترنتی به خصوص یک کاسبی نوپا فعالیتی پر مخاطره است . آمارها نشان می دهد که متاسفانه بیش از ۸۰ درصد کسب و کارهای اینترنتی نوپا در همان سال اول ورشکسته می شوند . طرح کسب و کار اینترنتی برای این است که تا حد ممکن مطمئن شویم زمان پول و انرژی که صرف می کنیم هدر نمیرود.
نحوه انجام طرح کسب و کار اینترنتی چگونه است؟ ۱. آشنایی با بخش های طرح ۲. جمع آوری اطلاعات مورد نیاز هر بخش ۳. تحلیل اطلاعات و شناخت کسب و کار ۴. نوشتن در قالب و ساختار استاندارد
بخش های طرح: مدل های مختلفی برای نوشتن طرح وجود دارد که می توان با مراجعه به کتاب ها و اینترنت با آن ها آشنا شد حداقل مواردی که باید در یک طرح وجود داشته باشد عبارتند از: -ماموریت در بخش معرفی کسب و کار – اندازه بازار، روند و آینده بازار، بخش بندی بازار، بازار هدف،تحلیل صنعت / رقبا در بخش برنامه بازار – نقطه سر به سر و جریان نقدینگی در برنامه مالی

چند نکته بسیار مهم:
-احتمال شکست کسب و کار بدون طرح زیاد است.
-همه کارآفرینان موفق طرح کسب و کار اینترنتی داشته اند.
-داشتن طرح به معنای موفقیت حتمی کسب و کار نیست .بلکه به معنای کاهش احتمال شکست است.
-مخاطبین طرح افراد مختلفی هستند .برای هر دسته از مخاطبین یک طرح جداگانه نوشته می شود تا پاسخگویطرح را باید متناسب به نیاز نوشت .یعنی به اندازه و با صرف هزینه و زمان متناسب با آن کسب و کار سوالات مورد توجه آن ها باشد.
-برای ندوین طرح،نیاز به کمک مشاورین داریم.
-طرح یک سند پویاست پس باید آن را به روز نگه داشت.

نویسنده: عابد کاظمی

منبع: کتاب میخواهم یک کسب و کار اینترنتی راه بیاندازم

دیدگاه های این مطلب بسته شده اند.