کسب درآمد از اینترنت

دو مرحله مهم در کسب درآمد از اینترنت

دو مرحله بسیار مهم در کسب درآمد از اینترنت

در این مقاله در مورد دو فاز تصمیم گیری و فاز شناسایی فرصت در راه اندازی کسب و کار الکترونیکی صحبت خواهیم کرد

(در مورد هر یک از این فاز ها در مقاله ی پیشین ، توضیحاتی مختصر ارائه داده شده است)

فاز یک: تصمیم گیری

در فاز تصمیم گیری قرار است که شناخت پیدا کنیم. شناخت از خود و مفاهیم کارآفرینی اینترنتی. مفاهیم و تعاریفی که دید درستی از راه اندازی کسب و کار اینترنتی در ما ایجاد می کند. مواردی مانند این که کارآفرینی اینترنتی نیاز به هزینه دارد یا این که چه مزایا و خطراتی در این راه هست.و مواردی از این قبیل باعث می گردد تا فرد علاقمند به کارآفرینی اینترنتی قبل از شروع و اقدام بداند که به کجا می خواهد برود و در آخر به چه چیزهایی خواهد رسید. برای رفتن در ایان راه باه چاه امکانات و ملزوماتی نیاز دارد. این دانسته ها کمک می کند تا با آگاهی تصمیم بگیریم. وقتی مسیر و ابعاد کارآفرینی اینترنتی را تا حدودی شناختیم لازم است تا خود را نیز بشناسیم.

آیا توانایی لازم را داریم؟اصن چه توانایی هایی راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی باید در ما باشد؟

کسب درآمد از اینترنت

شناخت از ویژگی های کارآفرین و همچنین ارزیابی آنها  در خود باعث می گردد تا شناخت بهتری نسبت به توانمندی هایمان  پیدا کنیم تا نقاب ضعف را بر طرف، و نقاب قوت را تقویت نماییم. قطعا با این کار احتمال موفقیت کسب و کار اینترنتی ما  بیشتر خواهد شد. آزمون های متعددی در این زمینه وجود دارد.  چنانچه مصمم به شروع کارآفرینی اینترنتی هستیم لازم است تا حوزه ای که می خواهیم در آن کسب و کار کنیم را مشخص نماییم. وقتی همه این ۴ مرحله یعنی آشنایی با مفاهیم و تعاریف کسب و کارهای اینترنتی آشنایی با مفاهیم و تعاریف کارآفرینی اینترنتی ارزیابی خود به عنوان کارآفرین و انتخاب حوزه کسب و کار را طی کنیم آن وقت است که با شناخت و آگاهی می توان تصمیمی درست گرفت.

دو مرحله بسیار مهم در کسب درآمد از اینترنت

فاز دو: شناسایی فرصت (ایده یابی)

کسب درآمد از اینترنت

مرحله ایده یابی فعالیت هایی است که کارآفرین تلاش می کند تا بتواند ایده هایی را برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود

شناسایی کرده و فرصت های بالقوه را کشف نماید.

فرصت

واژه فرصت به معنای وقت مناسب برای انجام دادن کاری است. دکتر شین صاحب نظر معروف، فرصت در کارآفرینی را این گونه تعریف کرده است: نیازی که به توانیم آن را به یک ارزش اقتصادی تبدیل کنیم.” یعنی فرصت ها از درک یک نیاز یا خواسته در جامعه و توان پاسخگویی به آن شکل می گیرد. پس هر چقدر که قدرت درک و تشخیص نیازهای جامعه و توان پاسخگویی به آن ها در ما بیشتر بشود فرصت های بیشتری را می توانیم بیابیم. و این دقیقا همان کاری است که کارآفرینان موفق انجام می دهند.

دو مرحله بسیار مهم در کسب درآمد از اینترنت

ایده ی کسب و کار

ایده ی کسب و کار یک تصویر ذهنی از راه حلی است که ما برای حل مسائل شناسایی شده یا برآوردن نیازها پیشنهاد می دهیم. در واقعع ایده کسب و کار همان فرصتی است که ما شناسایی کرده ایم. ایده کسب و کار یک راه حل خام و کلی است که کارآفرین در پاسخ به یک نیاز یا مسئله ارائه می کند. نکته مهم این است که همه کسب و کارهای موفق حتما یک ایده خوب دارند ولی متاسفانه بسیاری از ایده های خوب تبدیل به کسب و کارهای موفق نمی شوند. علت این امر فاصله زیادی است که بین تصور تا عمل وجود دارد. از این رو ایده ها هر چند که ضروری و لازم هستند ولی قیمت چندانی ندارند.

 

مدل های کشف فرصت

فرصت یا ایده کسب و کار از جمع نیاز و ایده به دست می آید. بر همین اساس دو مدل کلی برای کشف فرصت وجود دارد.

مدل یک: خیلی وقت ها افراد به  خصوص مهندسان مخترعان و محققان به خاطر شغلی که دارند به چیزهای جالبی می رسند اختراع می کنند کشف می کنند. ولی درست نمی دانند که به درد چه کسی می خورد. یا چه مشکلاتی را می توان با آن ها حل کرد. این افراد معمولا عاشق ساختن و بهبود ساخته ها هستند. خوب در این حالت باید دنبال نیاز بگیریم. در واقع راه حل را داریم اگر بتوانیم کسی را پیدا کنیم که این پاسخ سئوال باشد آن وقت فرصت بالقوه ای را کشف کردیم.

مدل دو: از بازار و نیاز شروع می کنیم. در اینجا متوجه کاستی می شویم. بعد به دنبال راه حل و پاسخ آن می گردیم. یعنی سئوال را داریم اگر پاسخ را هم بتوان بیابیم آن وقت یک فرصت بالقوه را کشف کردیم. معمولا بازاریاب ها و کارآفرینان اینترنتی از این مدل استفاده می کنند.

 

فاز دو: شناسایی فرصت (انتخاب بازار)

کسب درآمد از اینترنت

آمار نشان می دهد که بالای ۸۰ درصد کسب و کاراینترنتی جدید در همان سال اول با شکست مواجه می شوند و از هر۳۸ ایده کسب و کار شاید فقط یک فرصت واقعی وجاود داشته باشد.علت این است که هر چند که ایده خوب شما نیازی را از مردم رفع می کند ولی این به تنهایی کافی نیست. عواملی مانند این که آیا کسی حاضر است در قبال رفع نیازش پولی پرداخت کند؟ آیا تعداد مشتری برای سودآور بودن کسب و کارتان کافی است؟چه تعداد رقیب وجود دارند؟ آیا پول و امکانات کافی برای عملی کردن ایده را دارید؟ و بسیاری دیگر را باید بررسی کنید تا معلوم شود که آیا ایده ی کسب و کاری که یافته اید واقعا یک فرصت هم هست یا خیر؟ بنابراین قبل از شروع کسب و کار اینترنتی خود باید مطمئن شوید که یک فرصت مناسب را توانسته اید شناسایی کنید.

عواملی که باید بررسی کرد عبارتند از:

انتخاب بازار
میزان تقاضا
تعداد و قدرت رقبا
امکانات و توانایی خود برای ارائه محصول با کیفیت و قابل رقابت
نحوه تعامل و دسترسی به بازار

بازار اینترنتی چیست؟

وقتی که شما مطالعه بازاریابی اینترنتی را شروع می کنید با تعاریف متعدد مواجعه می شوید. بهترین تعریف ساده ایی که می شود از بازاراینترنتی ارائه کرد عبارت است:

اجتماعی از افراد که علائق خود را در یک موضوع یا فعالیت با دیگران در اینترنت به اشتراک می گذارند.”

نکته در این است که به جای مغازه و فروشگاه در اینجا سایت وجود دارد. و جای معبر و خیابان ها را لینک و موتورهای جستجو گرفته اند. در این جا این عوامل هستند که مشتری را به مغازه شما می رسانند. و از همه مهم تر این که افراد عمدتا برای کسب اطلاعات و ارتباطات است که به این بازار می آیند نه خرید!

حالا نوبت شما است! بازار خود را مشخص کنید. توجه داشته باشید ما امکان این را نداریم که همزمان به همه بازارها وارد شویم. توان مالی زمانی و تجهیزات ما محدود است.از این رو در ابتدا فقط می توانیم بر روی برخی افراد برای ارائه راه حل خود تمرکز کنیم. به این گروه از مشتریان می گویند بازار هدف در واقع کل بازار را با شاخص هایی به بازارهای کوچک تقسیم می کنیم. مثلا سطح قیمت می تواند یک شاخص باشد. یا سن یا شغل یا منطقه جغرافیا یا هر چیز دیگری که باعث خاص شدن یک مشتری از مشتریان دیگر می شود می تواند به عنوان شاخص باشد. در این مرحله مهم پیدا کردن شاخص های درست است تا بر اساس آن بتوانید بازار هدف خود را تعیین کنید. شما می توانید از چندین شاخص هم زمان استفاده کنید.

دو مرحله بسیار مهم در کسب درآمد از اینترنت

فاز دو: شناسایی فرصت (جمع بندی)

کسب درآمد از اینترنت

اول درباره تعریف فرصت ایده و مدل های کشف فرصت صحبت کردیم. به عبارت ساده فرصت ها از ۴ رکن شکل می گیرند

۱- نیاز مردم   ۲-راه حل ما   ۳- توانمندی ما   ۴- سودآور بودن بازار

ترکیب نیاز و راه حل ایده کسب و کار اینترنتی را شکل می دهد. اگر توان اجرای ایده کسب و کار اینترنتی  را در عمل داشته باشیم و این ایده در دراز مدت سودآور باشد آنگاه یک فرصت واقعی را کشف کردیم. توانمندی ما در کسب و کارهای اینترنتی به دانش مهارت و ارتباطات ما بر می گردد. هر چقدر تخصص بیشتری در حوزه کسب و کارمان داشته باشیم هر چقدر مهارت های کارآفرینی و مدیریتی بیشتری داشته باشیم و هر چقدر ارتباطات گسترده تر و قوی تری داشته باشیم در اجاره و هدایت کسب و کارهای اینترنتی توانمندتریم. اما سودآور بودن به بازار هدف و نحوه اجرای ما بر می گردد. بعد درباره بازار هدف صحبت کردیم. گفتیم که انتخاب بازاری درست است که شرایط  ذیل را دارد:

۱- گروهی از مردم که رفتاری مشابه در خرید دارند.
۲- راه حل ما حداکثر انطباق با نیاز این گروه را دارد.
۳- این گروه تقاضای کافی برای خرید راه حل ما را ایجاد کنند.
۴- تقاضای رو به رشد باشد.
۵- ما به این گروه دسترسی داریم.

بسیار خوب حالا نوبت شما است. ایده کسب و کار خود را شرح دهید. در آن مشخص کنید که چه نیازی را از چه کسی و به چه شکلی رفع می کنید. اندازه تقاضا و میزان درآمد خود را تخمین بزنید و در نهایت نقاط قوت و ضعف خود را برای پاسخ به نیاز بنویسید.

  • نویسنده: عابد کاظمی
  • منبع: کتاب میخواهم یک کسب و کار اینترنتی راه  بیاندازم
دیدگاه های این مطلب بسته شده اند.